Close-upfoto’s van de expositie ‘Zoom’

Zoom


Met iedere stap dichterbij de waarheid, zet je twee stappen af van ‘de realiteit’.
In dit project zoekt de fotograaf naar een ideaal perspectief, de ideale waarheid, achter de bijensterfte. Wetenschappelijke artikelen, politieke debatten, documentaires en gesprekken met mensen uit het werkveld vormen een onuitputtelijke bron aan informatie. De wereld van de gewasbeschermingsmiddelen, monocultuur in de landbouw, imkeren en parasieten zoals de varroamijt zijn slechts enkele facetten van de bijensterfte die voorbij komen. Binnen deze complexe discussie is het moeilijk een definitief standpunt in te nemen. Met iedere stap die de fotograaf in het onderzoek zet om dichterbij ‘de waarheid’ te komen lijkt ze steeds verder af te drijven van de realiteit.
Door terug te gaan naar de basis, keert de rust weer terug in het onderwerp. De wetenschap geeft hierbij de houvast en de kunst de vrijheid om het op een eigen objectieve manier vorm te geven. Terug naar de basis, de bij, de spil van het onderwerp. Onder de microscoop ontstaan beelden die fascineren, er gaat een nieuwe wereld open. De ogenschijnlijke oneindigheid van het inzoomen neemt steeds meer gelijkenissen aan met het onderzoek. Het uiteindelijke beeld veroorzaakt een gevoel van verwondering. De ware aard van dit werk laat zich niet in een keer vangen, maar ondergaat een observatieproces waarin de perceptie van het werk kan veranderen.

Het werk ‘Zoom’ was onderdeel van het fotofestival BredaPhoto ‘To Infinity And Beyond’ in 2018.

‘Zoom’ ter expositie bij het Flower Art Museum Aalsmeer (links, midden) en StadsGalerij Breda (rechts)
Zeven doorsneden van de bij, waarvan drie sneden tentoon zijn gesteld